Аннотації

Автор(и):
B.T. Kuznetsov, A.O. Diadechko, V.P. Hudyma, І.V. Ovcharenko, O.V. Yaroshenko, O.М. Sampir, Y.S. Horbachova, M.V. Tsurkan
Автор(и) (англ)
B.T. Kuznetsov, A.O. Diadechko, V.P. Hudyma, І.V. Ovcharenko, O.V. Yaroshenko, O.М. Sampir, Y.S. Horbachova, M.V. Tsurkan
Дата публікації:

27.12.2021

Анотація (укр):

Проведено аналіз основних сучасних тенденцій розвитку поглядів на питання очищення каналів охолодження лопаток турбін у газотурбінних двигунах у процесі виготовлення та ремонту на військово-ремонтних підприємствах; запропоновано використання методу термоімпульсної обробки детонуючими газовими сумішами для очищення каналів охолодження лопаток турбін у газотурбінних двигунах. Очищення каналів охолодження лопаток турбін сучасних газотурбінних двигунів є одним із найскладніших процесів при їх виготовленні та ремонті. На етапі виготовлення необхідний процес очищення для видалення мікрочастинок кераміки та ріжучої стружки, що утворюються при формуванні вихідних кромок охолодження.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The analysis of the main modern trends in the development of views on the issue of cleaning of the cooling channels of turbine blades in gas turbine engines in the process of manufacture and repair at military repair enterprises has been carried out; the usage of the method of thermo impulse treatment with detonating gas mixtures for cleaning of the cooling channels of turbine blades in gas turbine engines is proposed. Cleaning the cooling channels of turbine blades of modern gas turbine engines is one of the most complex processes in their manufacture and repair. At the manufacturing stage, the cleaning process is necessary to remove microparticles of ceramics and cutting chip that are produced during the formation of the output edges of the cooling.

Література:

References:

  1. Orlov M.G., Ospennikova O.G., Karachevtsev F.N. Ensuring the surface quality of turbine blades when applying protective diffusion coatings (in Russian).Moskow: VIAM, 2012, 206 p.
  2. Orlov M.G., Karachevtsev F.N. On removal of oxidation and corrosion products from turbine blade channels(in Russian). Metallurgiyamashinostroeniya, 2012, No. 2, p. 29-32.
  3. Pat. 4188237 USA, Int Cl4. B23K1/20, C23G5/00. Method for cleaning metal parts with elemental fluorine [Electronic Resource] / J. W. Chasteen; University of Dayton. – filed 2.02.1978; publ. 12.02.1980, 4 p., Available from: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=4,188,237.PN.&OS=PN/4,188,237&RS=PN/4,188,237.
  4. Bozhenkov S.M., Starikovskaia S.M., Sechenov V.A. Combustible mixtures ignition in a wide pressure range. Nanosecond high-voltage discharge ignition. Proceedings of the 41st Aerospace Sciences Meeting and Exhibit (Reno, Jan. 6–9, 2003). AIAA, 2003. 11 p. Paper No. AIAA 2003-876.
  5. Lieberman D.H., Shepherd J.E., Wang F. Characterization of a corona discharge initiator using detonation tube impulse measurements. Proceedings of the 43rd AIAA Aerospace Sciences Meeting and Exhibit (Reno, Jan. 10–13, 2005). AIAA, 2005. 12 p. Paper No. AIAA 2005-1344.
  6. Shypul O.V., TrifonovV O.V., Tsegel'nik E.V. Modern methods of finishing cleaning by intensive energy flows (in Russian). Kharkiv: National aerospace university, 2013, 189 p.
  7. Derjaguin В.V., Muller V.M., Toporov Yu.P. Effect of contact deformation on the adhesion of particles. Journal of Colloid and Interface Science. 1975. Vol. 53, iss. 2. P. 314–326.
  8. Wu M.H., Burke M.P., Son S.F., Yetter R.A. Flame acceleration and the transition to detonation of stoichiometric ethylene/oxygen in microscale tubes. Proceedings of the Combustion Institute. 2007. Vol. 31, iss. 2. P. 2429–2436.
  9. Ott J.D., Oran E.S., Anderson J.D. A mechanism for flame acceleration in narrow tubes. AIAA Journal. 2003. Vol. 41, № 7, p. 1391–1396.
  10. Petersen E.L., Hanson R.K. Reduced kinetics mechanisms for ram accelerator combustion. Journal of Propulsion and power. 1999. Vol. 15, № 4,  p. 591–600.
  11. Warnatz Yu., Maas U., Dibble R. Combusting. Physical and chemical aspects, modeling, experiments, formation of pollutants. Berlin, PTP-Berlin Protago-TEX-Production GmbH, 2006, 388 p.
  12. Yungster S., Rabinowitz M.J. Computation of shock-induced combustion using a detailed methane-air mechanism. Journal of propulsion and power, 1994, Vol. 10, No. 5, р. 609 – 617.
  13. Menter F.R. Two-equation eddy-viscosity turbulence models for engineering applications. АIАА Journаl, 1994, Vol. 32, No. 8, p. 1598 – 1605.
  14. Kader B.A. Temperature and concentration profiles in fully turbulent boundary layers. International Journal of Heat and Mass Transfer, 1981, № 24(9), p. 1541–1544.
  15. Dachkovskyi, V.O. Datsenko, I.P. Kotsiuruba, V.I. Yalnytskyi, O.D. Holda, O.L. NedilkoO.M., SyrotenkoA.M. Experimental investigation of impact of injury measures on the protection screens of combat armoured vehicles. Strength of Materials and Theory of Structures. 2020. № 104 р. 117-135..
  16. T.L. Kurtseitov, V.O. Dachkovskyi, Y.O. Kizyak, O.I. Uhrynovych Experimental study of stability of base wheel platforms to the influence of explosive objects. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences,VI(22), Issue: 186, 2018. р. 58-60.