PECULIARITIES OF THE METHODOLOGY OF TEACHING TECHNICAL DISCIPLINES IN THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION OF THE CONSTRUCTION PROFILE

Заголовок (англійською): 
PECULIARITIES OF THE METHODOLOGY OF TEACHING TECHNICAL DISCIPLINES IN THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION OF THE CONSTRUCTION PROFILE
Автор(и): 
D.O. Chernyshev
Yu.V. Maksymiuk
Yu.S. Krasylnyk
H.L. Korchova
M.V. Rudenko
Автор(и) (англ): 
D.O. Chernyshev
Yu.V. Maksymiuk
Yu.S. Krasylnyk
H.L. Korchova
M.V. Rudenko
Ключові слова (укр): 
освітній процес, методика викладання технічних дисциплін у закладі вищої освіти будівельного профілю, студентоцентрований підхід, освітня програма, професійні компетентності, зміст освіти, етапи реалізації методики викладання
Ключові слова (англ): 
educational process, methodology of teaching technical disciplines in higher education of construction profile, student-centered approach, educational program, professional competence, educational content, stages of implementation of teaching methodology
Анотація (укр): 
З метою означення важливості проблеми осучаснення операційно-діяльнісного компоненту освітньої діяльності, подальшої наукової розробки теоретичного та технологічного компонентів викладання технічних дисциплін у закладі вищої освіти будівельного профілю з’ясовано детермінанти, які визначають особливості методики їх викладання. Уточнено основні підходи щодо формування змісту навчання та компоненти інтерактивної освітньої технології, зорієнтованої на пріоритетність особистісно-орієнтованого навчання щодо реалізації його цілей та завдань. Аналіз наукових розвідок з методичних аспектів освітнього процесу уможливив визначення поняття методики викладання технічних дисциплін у закладі вищої освіти будівельного профілю як сукупності психолого-педагогічних складників, що містять визначену освітню мету, суб’єктів дидактичного процесу, операційно-діяльнісні елементи, освітнє інформаційно-технологічне і технічно-ресурсне забезпечення, які забезпечують досягнення спроєктованого результату шляхом їхнього оптимального підбору, наукового обґрунтування доцільності застосування, об’єктивного оцінювання досягнення мети, належного коригування та мобільного розподілу ресурсів. Встановлено, що вирішення завдань сучасного освітнього процесу у закладі вищої освіти будівельного профілю щодо забезпечення її відповідності потребам ринку праці пов’язано з реалізацією компетентнісного підходу. Серед основних засобів особистісно-орієнтованого навчання щодо формування професійної компетентності студентів визначено компетентнісно-орієнтовані завдання як інтегративні дидактичні одиниці змісту, технології та моніторингу якості підготовки студентів, які орієнтовані не лише на засвоєння знань, але і вироблення умінь їх самостійно здобувати та активно використовувати для розв’язування актуальних проблем у конкретних виробничих умовах з передбачуваними наслідками. Розроблено зміст актуальних умов забезпечення персоналізації навчання студентів та рекомендації щодо удосконалення методик проведення основних видів навчальних завдань ‒ лекційних, практичних та лабораторних. Визначено зміст етапів реалізації методики викладання технічних дисциплін у закладі вищої освіти будівельного профілю, а саме ‒ підготовчий, змістово-процесуальний, рефлексивно-аналітичний, контрольно-оцінювальний та результативно-коригувальний.
Анотація (англ): 
To indicate the importance of the problem of modernization of the operational and activity component of educational activity, further scientific development of theoretical and technological components of technical educational disciplines in the institution of higher education of the construction profile, determinists, which define peculiarities of their teaching methods, clarified approaches on the formation of the content of education, oriented on the priority of personal-oriented learning and competence-based approach. Recommendations for improvement of the basic types of training in lecture, practical, and laboratory classes have been developed. The content of the stages of implementation of the technique of teaching technical disciplines in the institution of higher education of the construction profile is determined.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Опір матеріалів і теорія споруд, 2022, номер 108
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Strength of Materials and Theory of Structures, 2022, issue 108
Мова статті: 
English
Формат документа: 
application/pdf
Дата публікації: 
01 Июль 2022
Номер збірника: 
Університет автора: 
Kyiv National University of Construction and Architecture 31, Povitroflotskyave, Kyiv, Ukraine, 03680
References: 
  1. Pro vyshchu osvitu (About higher education) [Elektronnyi resurs]: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?find
  2. Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist (About scientific and scientific-technical activity) [Elektronnyi resurs]: Zakon Ukrainy vid 26.11.2015 № 848-VIII. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848- 19#Text
  3. Pro osvitu (About education) [Elektronnyi resurs]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 № 2145-VIII. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  4. Kontseptsiia vprovadzhennia tekhnolohii budivelnoho informatsiinoho modeliuvannia (VIM-tekhnolohii) v Ukraini (The concept of implementation of construction information modeling technologies (VIM-technologies) in Ukraine) [Elektronnyi resurs]: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17.02.2021 № 152-r. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/152-2021-r#Text
  5. Aksakova N.O. Osoblyvosti vykladannia humanitarnykh dystsyplin dlia zdobuvachiv tekhnichnoi osvity (Features of teaching humanities for students of technical education). [Elektronnyi resurs]. – S. 5. – Rezhym dostupu: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/ 34472/Aksakova.pdf?sequence=1&isAllowed=yOsborn
  6. Artykutsa N.V. Innovatsiini metodyky vykladannia dystsyplin u vyshchii yurydychnii osviti (Innovative methods of teaching disciplines in higher legal education). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2424/ Artikutsa_Inov.pdf; jsessionid=221F4B02AE5C74A3AED2BCED27F23DA9?sequence=1
  7. Batsurovska I. V., Samoilenko O. O., Hruban V. A. Osoblyvosti vyvchennia tekhnichnykh dystsyplin z vykorystanniam elektronnykh osvitnikh resursiv (Features of studying technical disciplines with the use of electronic educational resources). [Elektronnyi resurs] / Modern Methodology of Science and Education. ‒Vol.2 ‒ September 2017. ‒ S. 23-28. – Rezhym dostupu: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3361/1/pw0284.pdf
  8. Horokhivska T.M. Rozvytok profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv fakhovykh dystsyplin tekhnichnykh zakladiv vyshchoi osvity (Development of professional and pedagogical competence of teachers of professional disciplines of technical institutions of higher education): monohrafiia. ‒ Drohobych: Posvit, 2020. ‒ 452 s.
  9. Holubchak K. Osoblyvosti formuvannia innovatsiinoho kreatyvnoho prostoru u strukturi zakladu vyshchoi osvity (Features of formation of innovative creative space in the structure of higher education institution). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://science.lpnu.ua/ sites/default/files/journal-paper/2019/dec/20370/191855vse057-064.pdf
  10. Hulai O.I. Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv budivelnoho profiliu v umovakh neperervnoi osvity (Professional training of future construction specialists in the conditions of continuing education): monohrafiia [za nauk. red. dokt. ped. nauk, prof. L. M. Romanyshynoi]. ‒ Lutsk: RVV LNTU, 2015. ‒ 388 s.
  11. Dolnikova L.V. Dydaktychni umovy realizatsii intehratyvnoho pidkhodu v protses I formuvannia zmistu fundamentalnykh i fakhovykh dystsyplin (Didactic conditions for the implementation of an integrative approach in the process of forming the content of fundamental and professional disciplines). // Molodyi vchenyi. ‒ 2016. ‒ № 12 (39). ‒ S. 416-420.
  12. Dubinina N.V. Tekhnolohiia vykorystannia multymedia u navchalno-vykhovnomu protses I tekhnichnoho VNZ inzhenerno-budivelnohoprofiliu (Technology of using multimedia in the educational process of technical universities of engineering and construction profile). // Informatsiinitekhnolohii i zasobynavchannia. ‒ 2013. ‒ Tom 36. ‒ № 4. S. 1-8.
  13. Kalinichenko L.L., SydorovaYu.R. Analiz tendentsii rozvytku budivelnoi haluzi ta budivelnoi produktsii Ukrainy (Analysis of trends in the construction industry and construction products of Ukraine). [Elektronnyiresurs] // Molodyi vchenyi. ‒ 2017. ‒ Vyp. №4.4 (44.4). ‒ S. 64-69. – Rezhym dostupu: http://molodyvcheny. in.ua/ files/journal/2017/4.4/15.pdf
  14. Khoroshev K.H., Kykot S.V., Nikolaienko V.A. Tekhnolohiia orhanizatsii facebook-spilnoty v pozaaudytornii roboti zi studentamy tekhnichnykh zakladiv vyshchoi osvity (Technology of organization of facebook-community in extracurricular work with students of technical institutions of higher education) // Modern Information Technologies And Innovation Methodologies Of Education In Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. Vol. 277(56), P.252 — 261. Available at: http://dx.doi.org/10.31652/2412-1142-2020-56-252-261..
  15. Klietskov O.M. Problemy vykladannia tekhnichnykh dystsyplin v umovakh dystantsiinoho navchannia (Problems of teaching technical disciplines in the conditions of distance learning). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/ 123456789/16649/1/Zbirnyk%20nauk.prats-297-298.pdf
  16. Kozlovska I.M., Stechkevych O.O., Bilyk O.S. Osoblyvosti intehratyvnykh metodiv navchannia u zakladakh vyshchoi osvity tekhnichnoho profiliu (Features of integrative teaching methods in higher education institutions of technical profile). // Suchasni vyklyky profesiinoi osvity: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats. ‒ 2019. ‒ T. 1. ‒ S. 101-107.
  17. Kondratova M. V. Kryterii ta pokaznyky sformovanosti tsinnisnoho stavlennia do pratsi u maibutnikh fakhivtsiv budivnytstva ta arkhitektury (Criteria and indicators of the formation of values in the work of future specialists in construction and architecture). Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 70 : zb. nauk. prats / M-voosvity i naukyUkrainy, Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. ‒ Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2019. ‒ S. 142-146.
  18. Labutkina T.V. Tekhnolohii «on-line» i «off-line» navchanni ta rozvytok lektsii vyshchoi tekhnichnoi osviti («On-line» and «off-line» technologies for teaching and developing lectures on higher technical education). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: file:///C:/Users/Aspire/Downloads/240553-Tekst%20statti-552196-1-10-20210923.pdf
  19. Lytvynova N.V, Petrykei O.O., Hrytsenko L.H. Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv (Criteria, indicators and levels of professional competence of future professionals).  //  Teoriia i metodyka profesiinoi osvity. ‒ 2019. ‒ T. 2. ‒ Vypusk 12. ‒ S. 143-147.
  20. Lokarieva H.V., Bazhmina E.A. Personalizatsiia v osviti: upravlinnia studentamy vlasnoiu traiektoriieiu navchannia zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii (Personalization in education: managing students own trajectory of learning through digital technology). // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. ‒ 2021. ‒ Tom 86. ‒ № 6. ‒ S. 187-207.
  21. Lytvyn V.A. Metodyka formuvannia informatsiinoi kultury maibutnikh arkhitektoriv (Methods of forming the information culture of future architects)// Molodyi vchenyi: naukovyi zhurnal. ‒ 2015. ‒ № 2. ‒ S. 159-162.
  22. Luhovyi V. I. Upravlinnia yakistiu vykladannia u vyshchiishkoli: teoretyko-metodolohichnyi i praktychnyi aspekty. Psykholoho-pedahohichni zasady proektuvannia innovatsiinykh tekhnolohii vykladannia u vyshchiishkoli: monohrafiia (Quality management of teaching in higher education: theoretical, methodological and practical aspects). / [avt. kol. : V. Luhovyi, M. Levshyn, O. Bondarenkotain.; za red. V.P. Andrushchenka, V.I. Luhovoho]. ‒ Kyiv: Pedahohichna dumka, 2011. – 260 s. ‒ S. 5-34.
  23. Medvedieva A.V., Aloshechkina T.M., Makovetska N.V. Orhanizatsiia dystantsiinoho vyvchennia tekhnichnykh dystsyplin v umovakh karantynu (Organization of distance learning of technical disciplines in quarantine). [Elektronnyiresurs]. – Rezhym dostupu: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/123456789/16514/1/Zbirnyk%20nauk....
  24. Mykhniuk M.I. Rozvytok profesiinoi kultury vykladachiv spetsialnykh dystsyplin budivelnoho profiliu (Development of professional culture of teachers of special disciplines of construction profile): monohrafiia. ‒ Kirovohrad : IMaks-LTD, 2015. ‒ 368 s.
  25. Nakonechna M. Teoretychni aspekty formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv budivelnoho napriamu (Theoretical aspects of formation of professional competence of construction specialists). // Aktualnipytanniahumanitarnykhnauk. ‒ 2018. ‒ Tom 2. ‒ Vyp. 19. ‒ S. 166-172.
  26. Ohliad rozvytku budivelnoi haluzi Ukrainy (Review of the development of the construction industry of Ukraine). [Elektronnyi resurs]. ‒ 2021. ‒ №11. – Rezhym dostupu: https://pau.prom.ua/ua/p332309883-obzor-razvitiya-stroitelnoj.html
  27. Panchenko A.I., Voloshyna A.A, Titova O.A., Panchenko I.A., Voloshyn A.A. Vprovadzhennia interaktyvnykh metodiv navchannia pry vykladanni tekhnichnykh dystsyplin (Introduction of interactive teaching methods in teaching technical disciplines). [Elektronnyi resurs] / Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu imeni Dmytra Motornoho Vyp. 24. ‒ 2021. ‒ S. 26-34. – Rezhym dostupu: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/13879/1/Panchenko%20A.I.pdf
  28. Petrovskyi V.H., Bondarenko A.V. Praktychni rekomendatsii do zastosuvannia interaktyvnykh tekhnolohii pid chas vykladannia spetsialnykh dystsyplin (Practical recommendations for the use of interactive technologies in the teaching of special disciplines). [Elektronnyi resurs] / Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Tekhnika ta tekhnolohii v ahropromyslovomu vyrobnytstvi» Poltavskyi derzhavnyi ahrarnyi universytet (m. Poltava, 07-08 zhovtnia 2021 r.) ‒ S. 134‒138. – Rezhym dostupu: http://lib.udau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8935/1/ Zbirnyk%20materialiv%20konferentsii%2055%20rokiv%20ITF%20PDAU%20%287-8%20zhovtnia%202021%29%20%281%29.pdf#page=134
  29. Ponomarov O.S., Chebotarov M.K. Profesiina kompetentnist i kultura pedahohayakchynnyk formuvannia humanitarno-tekhnichnoielity (Professional competence and culture of a teacher as a factor in the formation of the humanitarian and technical elite). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/123456789/16607/1/ Zbirnyk%20nauk.prats-209-214.pdf
  30. Pryshupa Yu.Yu. Intehratyvnyi pidkhid yak odyn iz chynnykiv formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv (Integrative approach as one of the factors in the formation of self-educational competence of future civil engineers). // Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy: zb. nauk. prats. ‒ Kyiv : NUOU, 2014. ‒ Vyp. 3(34). ‒ S. 134-139.
  31. Pryshchak M. Porivnialnyi analiz osobystisnooriientovanoho, kompetentnisnoho ta komunikatyvnoho pidkhodiv v osviti (Comparative analysis of personality-oriented, competence-based and communicative approaches in education). // Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. ‒ 2018. ‒ № 6. ‒ S. 124–133.
  32. Sashnova M.V., Zahorulko A.M. Vprovadzhennia heimifikatsii v dystsyplinakh tekhnichnoho spriamuvannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh (Introduction of gamification in technical disciplines in higher educational institutions). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: file:///C:/Users/Aspire/Downloads/7109-Tekst%20roboty-13283-1-10-20201215.pdf
  33. Skliar O.H., Skliar R.V. Orhanizatsiia samostiinoi roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity tekhnichnykh dystsyplin (Organization of independent work of applicants for higher education in technical disciplines). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://elar.tsatu.edu.ua/ bitstream/123456789/10528/1/Sbornyk%20statei%202020%208.04-26-32.pdf
  34. Sydorchuk N. L. Pedahohichni umovy formuvannia refleksyvnoi kultury u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv (Pedagogical conditions for the formation of reflective culture in the professional training of future civil engineers). Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K.D. Ushynskoho. Vyp. 3 (110). Seriia «Pedahohika». ‒ Odesa: NPU imeni K.D. Ushynskoho, 2016. ‒ S. 105-109.
  35. Navchalna diialnist kafedry budivelnoi mechaniky (Educational activity fo the department of structural mechanics). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=25566.
  36. Terentieva N. O. Tendentsiirozvytkuuniversytetskoiosvity v Ukraini (druha polovyna XX–pochatok XXI stolittia) (Trends in the development of university education in Ukraine (second half of the XX-beginning of the XXI century): avtoref. dys. nazdobuttianauk. stup. dokt. ped. nauk : spets. 13.00.01 «Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky» / N.O. Terentieva; Skhidnoukr. nats. un-t imeni V. Dalia. ‒ K., 2016. ‒ 40 s. ‒ s. 20-21.
  37. Fisunenko N.O. Pidkhody do doslidzhennia stanu budivelnoi haluzi. Zabezpechennia staloho rozvytku ekonomiky: problemy, mozhlyvosti, perspektyvy (Approaches to the research of building sector status): materialy dop. Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Uzhhorod, 16- 17 liutoho 2018 roku) / za zah. red.: M. M. Palinchak, V. P. Prykhodko, A. Krynski. ‒ Uzhhorod: Vydavnychyidim «Helvetyka», 2018. ‒ S. 40-43.
  38. Khomiuk I.V., Khomiuk V.V. Innovatsiini tekhnolohii v protsesi vykladannia dystsyplin profesiinoho spriamuvannia (Innovative technologies in the process of teaching professional disciplines). [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/ 123456789/33839/Khomiuk%20Iryna%2C%20Khomiuk%20Viktor%20_tezy.pdf?sequence=1&isAllowed=yPainter ST
  39. Bucharest Communiqué «Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area» [Електронний ресурс], Bucharest, on 26 and 27 April 2012. – Режим доступу: http://www.ehea.info/Uploads/(1)/Bucharest%20Communique%202012(1).pdf
  40. Osborn T. Beyond the Boundaries : A Transdisciplinary Approach to Learning and Teaching. Greenwood Publishing Group [Електронний ресурс]. ‒ 2003. ‒ 174 p. – Режим доступу:  https://www.amazon.com/Beyond-Boundaries-Transdisciplinary-Approach-Lear...
  41. Spinuzzi С. Working AloneTogether: Coworking as Emergent Collaborative Activity. Journal of Business and Technical Communication. ‒ 2012. ‒ 26 (4). ‒ P. 399-441.
  42. Supporting growth andjobs – anagenda for the modernization of Europe’s higher education systems. Communication from the European Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels. ‒ XXX. – 2011. ‒ 16 p.
  43. Yerevan Communiqué : EHEA MinisterialConference [Електронний ресурс]. ‒ 2015. – Режим доступу: http://www.ehea.info/Uploads/SubmitedFiles/5_2015/112705.pdf
  44. Fournier J., Grape C., Grummon P., Morelli J., Whitmer S., & Cevetello J. Research on learning spacedesign: Presentstate, futuredirections. ThePerryChapmanPrize [Електронний ресурс] : SocietyforCollegeandUniversityPlanning. ‒ 2013. – Режим доступу: https://www.acmartin.com/sites/default/files/LearningSpaceDesign-L_0.pdf