Визначення форми втрати стійкості вантажних вагонів з урахуванням зазору в рейковій колії

Заголовок (англійською): 
Determination of the form of loss the freight cars stability taking into account the gap in the rail track
Автор(и): 
Швець A.О.
Автор(и) (англ): 
Shvets A.O.
Ключові слова (укр): 
безпека руху, стійкість вагонів, поздовжні сили, поздовжньо-поперечний згин, стиснуто-зігнутий стержень, форма втрати стійкості
Ключові слова (англ): 
traffic safety, car lift stability, longitudinal forces, transverse-longitudinal bending, compressed-bent rod, instability form
Анотація (укр): 
Сходи вантажних вагонів із рейок відбуваються з різних причин: поломка обладнання або окремих частин; відхилення в утриманні верхньої будови колії; неправильний порядок пропуску та складання поїздів; порушення нормальних динамічних умов, які виникають через звивистий рух та несприятливі умови руху на криволінійній ділянці колії. Для уникнення сходів з рейок та забезпечення запасу стійкості, встановлюються межі, виражені за допомогою певних показників.Ці показники визначають умови підйому колеса над головкою рейки, перекидання рейки та розширення залізничної колії. Одним з найбільш широко застосовуваних обмежень є обмеження, виражене через відношення бокової сили, що діє на колесо, до вертикальної сили. Сходу з рейок рухомого складу при вкочуванні гребеня колеса на головку рейки, як правило, сприяють саме поздовжні стискаючі сили. Наявність поздовжніх сил у поїзді призводить до розвантаження коліс, що рухаються по зовнішній рейковій нитці, та перевантаження коліс, які рухаються по внутрішній рейковій нитці.Втрату стійкості вантажних вагонів у поїзді слід розділяти на два етапи: втрата стійкості кузова на пружинах ресорного підвішування та втрата стійкості колісної пари, яка і веде безпосередньо до сходу колеса з рейки. Метою роботи є дослідження впливу поздовжніх квазістатичних стискаючих сил, які виникають при стаціонарних режимах руху поїзда, на форму втрати стійкості вантажних вагонів. Актуальність цього дослідження пов’язана з необхідністю контролювати поздовжні сили, що виникають під час руху поїзда з урахуванням збільшення швидкостей руху, мас і довжин поїздів, особливо вантажних, підвищенням потужностей локомотивів.Використання викладеної методики дозволить підвищити стійкість вантажного рухомого складу, обґрунтовувати причину сходу коліс, а також розробляти та реалізовувати на практиці технічні заходи направленні на запобігання витискання екіпажів, розпору та зсуву колії.
Анотація (англ): 
Derailments of freight cars occur for various reasons: breakdown of equipment or individual parts; maintenance deviations in the track superstructure; incorrect order of passing and making-up trains; violation of normal dynamic conditions, which occurs due to hunting and unfavorable traffic conditions on a curved track section. In order to avoid derailments and ensure a stability coefficient, the restrictions expressed using certain indicators are set. These indicators determine the conditions for lifting the wheel above the rail head, overturning the rail and widening the railway track. One of the most widely used restrictions is the restriction expressed in terms of the ratio of the lateral force acting on the wheel to the vertical force.Rolling stock derailment when the wheel flange is rolled onto the rail head, as a rule, is facilitated by longitudinal compressive forces.The presence of longitudinal forces in the train results in unloading the wheels moving along the outer rail line, and overloading the wheels moving along the inner rail line.The stability loss of freight cars as part of a train should be divided into two stages: stability loss of the body on suspension springs and the stability loss of the wheel set, which results directly in the derailment. The work is aimed to study the influence of longitudinal quasi-static compressive forces arising during stationary modes of train movement on the form of freight cars’ instability. The relevance of this study relates to the need to control the longitudinal forces arising during the train movement, taking into account the increase in speeds, masses and lengths of trains, especially freight trains, by in the locomotives power increase. The use of the above methodology will improve the stability of freight rolling stock, justify the cause of derailment, as well as develop and put into practice technical measures to prevent the lift of the carriages, widening and shear of the track.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Опір матеріалів і теорія споруд, 2022, номер 109
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Strength of Materials and Theory of Structures, 2022, number 109
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
09 Май 2023
Номер збірника: 
Університет автора: 
Магістр інженерії, Інженер Спеціалізованого проектно-конструкторського та технологічного бюро «Мікропроцесорні системи управління та безпека на залізничному транспорті» (СКТБ МСУБ) Український державний університет науки і технологій
Литература: 
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ1.     Kurhan M., Kurhan D., Husak M., HmelevskaN. Increasing the efficiency of the railway operation in the specialization of directions for freight and passenger transportation. – ActaPolytechnicaHungarica. – 2022. – Vol. 19. – No. 3. –P.231–244.2.     Sysyn M., Przybylowicz M., Nabochenko O., Liu J. Mechanism of sleeper–ballast dynamic impact and residual settlements accumulation in zones with unsupported sleepers.– Sustainability. – 2021. –Vol. 13. –No.14. –7740.https://doi.org/10.3390/su13147740.3.     Kampczyk A., Dybeł K. The fundamental approach of the digital twin application in railway turnouts with innovative monitoring of weather conditions. – Sensors. – 2021. –Vol.21. –No.17. – 5757. https://doi.org/10.3390/s21175757.4.     Швець А.О. Динаміка піввагонів від дії поздовжніх сил. – Наука та прогрес транспорту. – 2019. – № 6 (84). С. 142–155. doi:10.15802/stp2019/195821.5.     Kurhan M., Kurhan D., Černiauskaite L. Rationale of priority areas of rail operation in north-eastern Europe. – Proceedings of the 23rd International Scientific Conference on Transport Means, Lithuania. – 2019. – P. 1439–1444.6.     Dybeł K., KampczykA. Movement resistances ofrail vehicles on continuous welded rail curves. – Proceedingsof IAC 2022 in Prague, International AcademicConference on Transport, Logistics, Tourism andSport Science (IAC-TLTS). – 2022, P. 78–87.7.     Швец А.А., Железнов К.И., Акулов А.С., Заболотный А.Н., Чабанюк Е.В. Некоторые аспекты определения устойчивости порожних вагонов от выжимания их продольными силами в грузовых поездах. – Наука та прогрес транспорту. – 2015. – № 4(58). – С. 175–189. doi:10.15802/stp2015/49281.8.     Cheli F., Di Gialleonardo E., Melzi S. Freight trains dynamics: effect of payload and braking power distribution on coupling forces. – Vehicle System Dynamics. – 2016.  – Vol. 55. – No. 4. – P. 464–479. doi: 10.1080/00423114.2016.1246743.9.     Crăciun C., Cruceanu C. Influence of resistance to motion of railway vehicles on the longitudinal trains dynamics. – MATEC Web Conf. – 2018. – Vol. 178. – 06003. doi: 10.1051/matecconf/201817806003.10.   Bosso N., Magelli M., Zampieri N. Validation of a new longitudinal train dynamics code for time domain simulations and modal analyses. – Int. J. Transp. Dev. Integr. – Vol. 5. – No. 1. – P. 41–56, 2021. doi: 10.2495/TDI-V5-N1-41-56.11.   Лысюк В.С. Причины и механизмы схода колеса с рельса. Проблема износа колес и рельсов. – М.: Транспорт, 2002. – 215 с.12.   Вершинский С.В. Динамика, прочность и устойчивость вагонов в тяжеловесных и скоростных поездах. – Сб. тр. ВНИИЖТа. – М.: Транспорт, 1970. – Вып. 425. – 208 с.13.   Вершинский С.В.,Данилов В.И., Челноков И.И. Динамика вагонов. – М.: Транспорт, 1991. – 360 с.14.   Shvets A.O., Shatunov O.V., Dovhaniuk S.S., Muradian L.A., Pularyia A.L., Kalashnik V.O. Coefficient of stability against lift by longitudinal forces of freight cars in trains. –IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. –2020.–Vol. 985. –Paper 012025.doi:0.1088/1757-899X/985/1/012025.15.   Shvets A.Stability of a car as a hinged-rod system under the action of compressive longitudinal forces in a train. – Journal of Modern Technology and Engineering. – 2022. – № 7 (2). – С. 96–123.16.   Shvets A.О. Analysis of the dynamics of freight cars with lateral displacement of the front bogie. – Advanced Mathematical Models & Applications. – 2021. – Vol. 6. –No. 1. – P. 45–58.17.   Шапошник В.Ю., Шикунов О.А. Проблема обривів автозчепів. – Зб. наук.пр. Держ. ун-ту інфраструктури та технологій. Серія : Трансп. системи і технології. – 2021. – Вип. 37. – С. 21–30. doi: 10.32703/2617-9040-2021-37-3.18.   Farghaly A.A. Parametric study on equivalent damping ratio of different composite structural building systems. – International Journal of Steel Structures. – 2015. – Vol. 15. – P. 7–16. https://doi.org/10.1007/s13296-015-3001-9.19.   Murawski K. Experimental comparison of the known hypotheses of the lateral buckling for semi-slender pinned columns. – International journal of structural glass and advanced materials research. – 2021. – Vol. 5. – P. 82–114. doi: 10.3844/sgamrsp.2021.82.114.20.   Abdulhameed Ali A., Hanoon Ammar N., AbdulhameedHaider A., MohaisenSaad K. Energy absorption evaluation of CFRP-Strengthened two-spans reinforced concrete beams under pure torsion. – Civil Engineering Journal. – 2019. – Vol. 5. – No. 9. – P. 2007–2018. doi: 10.28991/cej-2019-03091389.21.   Krivenko O.P., Vorona Yu.V. Comparative analysis of nonlinear deformation and buckling of thin elastic shells of step-variable thickness. – Опір матеріалів і теорія споруд. – 2022. – No 108. – P. 107–118. doi: 10.32347/2410-2547.2022.108.107-118.22.   Tonkacheiev V.H., Bilyk S.I. The ribbed-annular dome's upper tier model stability experimental studies. – Опірматеріалівітеоріяспоруд. – 2022. – No 108. – P. 283–294. doi: 10.32347/2410-2547.2022.108.283-294.23.   Клейн Г.К., Рекач В.Г., Розенблат Г. И. Руководство к практическим занятиям по курсу строительной механики. Основы теории устойчивости, динамики сооружений и расчета пространственных систем. Учеб.пособие для втузов. М.: «Высш. школа», 1972. – 320 с.24.   Рабинович И.М. Основы строительной механики стержневых систем. ‑ M.: Стройиздат, 1960. – 516 с.25.   Прокофьев И.П., Смирнов А.Ф. Теория сооружений. Часть 3. M.: State Railway Transport Publishing House, 1948. – 244 с.26.   Shaposhnyk V., Shykunov O., Reidemeister A., Muradian L., Potapenko O. Determining the possibility of using removable equipment for transporting 20- and 40-feet-long containers on an universal platform wagon. – Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2021. – Vol. 17. – No. 109. – P. 14–21. DOI: 10.15587/1729-4061.2021.225090.27.   Zhang D., Tang Y., Peng Q., Ye Y. Effect of mass distribution on curving performance for a loaded wagon. – Nonlinear Dynamics. – 2021. doi: 10.1007/s11071-021-06386-3.28.   Мурадян Л.А., Шапошник В.Ю., Подосенов Д.А. Повышение надежности грузовых вагонов с применением новых технологий изготовления и восстановления рабочих поверхностей . – Електромагнітнасумісність та безпека на залізничномутранспорті. – 2016. – № 11. – С. 49–54. doi: 10.15802/ecsrt2016/91337.29.   Лазарян В.А. Динамика транспортных средств: Избранные труды. – К.: Наук.думка, 1985. – 528 с.30.   Zhang H., Zhang C., Lin F., Wang X., Fu G. Research on simulation calculation of the safety of tight-lock coupler curve coupling. – Symmetry. – 2021. – Vol. 13. – No. 11. – 1997. doi: 10.3390/sym13111997.Shvets’ A.O. Investigation of coupling strength at non-central interaction of railcars. – Strength Mater. – 2022. – Vol. 54. – No. 2. – P. 233–242. doi: https://doi.org/10.1007/s11223-022-00396-1.
References: 
  1. Kurhan M, Kurhan D, Husak M, Hmelevska N Increasing the efficiency of the railway operation in the specialization of directions for freight and passenger transportation.Actapolytechnicahungarica, 2022, Vol. 19, no. 3, P.231-244.
  2. Sysyn M., Przybylowicz M., Nabochenko O., Liu J. Mechanism of sleeper–ballast dynamic impact and residual settlements accumulation in zones with unsupported sleepers. Sustainability, 2021, Vol. 13, no. 14, Paper 7740.doi: 10.3390/su13147740.
  3. Kampczyk A; Dybeł K The fundamental approach of the digital twin application in railway turnouts with innovative monitoring of weather conditions. Sensors, 2021, Vol. 21, no. 17, Paper 5757.  https://doi.org/10.3390/s21175757
  4. Shvets A.O. Dynamika pivvaghoniv vid diji pozdovzhnikh syl (Gondola cars dynamics from the action of longitudinal forces). Science and Transport Progress, 2019, Vol. 6, no. 84, P. 142-155. doi: 10.15802/stp2019/195821.
  5. Kurhan M, Kurhan D, Černiauskaite L Rationale of priority areas of rail operation in north-eastern Europe, Proceedings of the 23rd International Scientific Conference on Transport Means, Lithuania, 2019, P. 1439-1444.
  6. Dybeł K, KampczykAMovement resistances of rail vehicles on continuous welded rail curves. Proceedingsof IAC 2022 in Prague, International AcademicConference on Transport, Logistics, Tourism andSport Science (IAC-TLTS). Prague, Czech Republic,Czech Institute of Academic Education, IAC202205002, 2022, P. 78-87.
  7. Shvets A.A., Zhelieznov K.I., Akulov A.S., Zabolotnyi A.N., Chabaniuk Ye.V. Nekotoryye aspekty opredeleniya ustoychivosti porozhnikh vagonov ot vyzhimaniya ikh prodolnymi silami v gruzovykh poyezdakh (Some aspects of the definition of empty cars stability from squeezing their longitudinal forces in the freight train). Science and Transport Progress, 2015, Vol. 4, no. 58, P. 175-189. doi: 10.15802/stp2015/49281.
  8. Cheli F., Di Gialleonardo E., Melzi S. Freight trains dynamics: effect of payload and braking power distribution on coupling forces. Vehicle System Dynamics, 2016, Vol. 55, no. 4, P. 464-479. doi: 10.1080/00423114.2016.1246743.
  9. Crăciun C., Cruceanu C. Influence of resistance to motion of railway vehicles on the longitudinal trains dynamics. MATEC Web Conf., 2018, Vol. 178, Paper 06003, doi: 10.1051/matecconf/201817806003.
  10. Bosso N., Magelli M., Zampieri N. Validation of a new longitudinal train dynamics code for time domain simulations and modal analyses. Int. J. Transp. Dev. Integr., 2021, Vol. 5, no. 1, P. 41-56. doi: 10.2495/TDI-V5-N1-41-56.
  11. Lysyuk V.S. Prichiny I mekhanizmy skhoda kolesa s relsa. Problema iznosa koles I relsov (The causes and mechanisms of the vanishing wheel from the rail.The problem of wear of wheels and rails). Moscow: Publisher Transport, 2002, 215 p.
  12. Vershinskiy S.V. Dynamica, prochnost I ustoychivost vagonov v tyazhelovesnykh I skorostnykh poezdakh (Dynamics, durability and the stability of cars in heavy and high-speed trains). Proc. Of All-Russian Research Railway Institute, Moscow: Transport Publ., Vol. 425, 1970, 208 p.
  13. Vershinskiy S.V., Danilov V.I., Chelnokov I.I. Dynamica vagonov (Dynamics of cars). Moscow: Transport Publ., 1991, 360 p.
  14. Shvets A.O., Shatunov O.V., Dovhaniuk S.S., Muradian L.A., Pularyia A.L., Kalashnik V.O. Coefficient of stability against lift by longitudinal forces of freight cars in trains. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2020, Vol. 985, Paper 012025. doi: 0.1088/1757-899X/985/1/012025
  15. Shvets A. Stability of a car as a hinged-rod system under the action of compressive longitudinal forces in a train. Journal of Modern Technology and Engineering, 2022, Vol. 7, no. 2, P. 96-123.
  16. Shvets A.О. Analysis of the dynamics of freight cars with lateral displacement of the front bogie.Advanced Mathematical Models & Applications, 2021, Vol. 6, no. 1, P. 45-58.
  17. Shaposhnik V.Yu., Shikunov O.A. Problema obryviv avtozchepiv (The problem of breaks automatic coupling). Coll. Science. Ave. University of Infrastructure and Technology. Series: Transp. systems and technologies, 2021, Vol. 37, P. 21-30. doi: 10.32703/2617-9040-2021-37-3.
  18. Farghaly A.A. Parametric study on equivalent damping ratio of different composite structural building systems. International Journal of Steel Structures, 2015, Vol. 15, P. 7-16. https://doi.org/10.1007/s13296-015-3001-9.
  19. Murawski K. Experimental comparison of the known hypotheses of the lateral buckling for semi-slender pinned columns. International journal of structural glass and advanced materials research, 2021; Vol. 5: P. 82–114. doi:10.3844/sgamrsp.2021.82.114.
  20. Abdulhameed Ali A., Hanoon Ammar N., Abdulhameed Haider A., Mohaisen Saad K. Energy absorption evaluation of CFRP-Strengthened two-spans reinforced concrete beams under pure torsion. Civil Engineering Journal, 2019, Vol. 5, no. 9, P. 2007–2018. doi: http://dx.doi.org/10.28991/cej-2019-03091389.
  21. Krivenko O.P., Vorona Yu.V. Comparative analysis of nonlinear deformation and buckling of thin elastic shells of step-variable thickness. Strength of Materials and Theory of Structures, 2022, no 108, P. 107-118. doi: 10.32347/2410-2547.2022.108.107-118.
  22. Tonkacheiev V.H., Bilyk S.I. The ribbed-annular dome's upper tier model stability experimental studies. Strength of Materials and Theory of Structures, 2022, no 108, P. 283-294. doi: 10.32347/2410-2547.2022.108.283-294.
  23. Klein G.K., Rekach V.G., Rosenblat G.I. Rukovodstvo k prakticheskim zanjatijam p okursu stroiteljnoj mekhaniki. Osnovy teorii ustojchivosti, dinamiki sooruzhenij I rascheta prostranstvennykh sistem (Guide to practical exercises in the course of structural mechanics. Fundamentals of the theory of stability, dynamics of structures and calculation of spatial systems), Moscow: Higher School Publishing House, 1972, 320 p.
  24. Rabinovich I.M. Osnovy stroiteljnoj mekhaniki sterzhnevykh sistem (Fundamentals of structural mechanics of rod systems). ‑ Moscow: Stroyizdat, 1960, 516 p.
  25. Prokofiev I.P., Smirnov A.F. Teorija sooruzhenij (Theory of structures). Part 3, Moscow: State Railway Transport Publishing House, 1948, 244 p.
  26. Shaposhnyk V., Shykunov O., Reidemeister A., Muradian L., Potapenko O. Determining the possibility of using removable equipment for transporting 20- and 40-feet-long containers on an universal platform wagon. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2021, Vol. 17, no. 109, P. 14-21. DOI: 10.15587/1729-4061.2021.225090.
  27. Zhang D., Tang Y., Peng Q., Ye Y. Effect of mass distribution on curving performance for a loaded wagon. Nonlinear Dynamics, 2021. https://doi.org/10.1007/s11071-021-06386-3.
  28. Muradian L.A., Shaposhnyk V.Yu., Podosenov D.O. Povyshenie nadezhnosti ghruzovykh vaghonov s primeneniem novykh tekhnologhij izghotovlenija I vosstanovlenija rabochikh poverkhnostej (Improving the reliability of freight wagons with the use of new manufacturing technologies and regeneration of working surfaces). Electromagnetic compatibility and safety in railway transport, 2016, no. 11, P. 49-54.doi: 10.15802/ecsrt2016/91337.
  29. Lazaryan V.A. Dynamica transportnykh sredstv: Izbrannye trudy (Vehicle dynamics: selected works). Kyiv: Naukova Dumka, 1985, 528 p.
  30. Zhang H., Zhang C., Lin F., Wang X., Fu G. Research on simulation calculation of the safety of tight-lock coupler curve coupling. Symmetry, 2021; Vol. 13, no. 11, Paper 1997.doi: 10.3390/sym13111997.
  31. Shvets’ A.O. Investigation of coupling strength at non-central interaction of railcars. Strength Mater, 2022, Vol. 54, no. 2, P. 233–242. doi: https://doi.org/10.1007/s11223-022-00396-1.